Strand Zuid 2.0, Amsterdam RAI
In een besloten prijsvraag heeft BINT een ontwerp gemaakt voor Strand Zuid 2.0 van Unlimited Label op het terrein van de Amsterdam RAI. Strand Zuid 2.0 zoekt aansluiting bij de bestaande kwaliteiten van de omgeving en biedt versterking aan de Amsterdam RAI als geheel. Integratie met de bestaande luchtbrug, multifunctioneel gebruik en alle functies onder één dak zijn de belangrijkste uitgangspunten voor het ontwerpconcept. Aangezien het ontwerp van BINT als tweede is geëindigd, zal het niet worden uitgevoerd.
Programma inpassen in omgeving/ luchtbrug
Door de luchtbrug te integreren in het ontwerp verdwijnt de huidige barrière op maaiveld niveau. Hierdoor kunnen de kwaliteiten van de omgeving benut worden. Het bestaande trappenhuis koppelt de luchtbrug met het paviljoen en komt uit in het hart van het gebouw. Hierdoor krijgen de bezoekers letterlijk een kijkje in de keuken. De dakterrassen worden ontsloten door twee doorgangen aan de westzijde van de luchtbrug.
Aan de oostzijde wordt een doorgang gemaakt ten behoeve van de goederen-/ personenlift. De onderzijde van de luchtbrug vormt het plafond van de bar, garderobes en sanitaire ruimten. De wanden zijn hier optisch vrijgehouden van de brug door glazen delen en een lichtkoof in de achterwand van de bar.
Door de multifunctionele ruimte I en het restaurant aan de westzijde te plaatsen ontstaat een langgerekt volume dat aansluit op de schaal van de Amsterdam RAI. Deze ruimten hebben maximaal zicht op het water en de aanlegsteigers. De doorgaande routing voorlangs bestaat uit een strook van drie meter direct langs het water. De ondersteunende functies, de keuken en de multifunctionele ruimte II bevinden zich aan de oostzijde van de
luchtbrug.
Zichtlijnen/ lichtinval
Aan de westzijde wordt het dak ‘opgetild’ door een nieuwe ‘brug’ met vakwerkspanten. Hierdoor kan er licht tot diep in het gebouw toetreden en is er visueel contact tussen bezoekers en passanten in de luchtbrug. De vakwerkspanten van het verhoogde dak maken het mogelijk om de begane grond bijna kolomvrij uit te voeren. Het verhoogde dakdeel wordt onder ooghoogte uitgevoerd, waardoor het vrije uitzicht op het water vanaf de luchtbrug gewaarborgd blijft. Het uitzicht, groendak en de dakterrassen vormen gezamenlijk een aangename onderbreking in de verbindingsroute tussen hal 7 en 8.
Overgang binnen/ buiten
Directe zon toetreding wordt geminimaliseerd, door gebruik te maken van overstekken. De overstekken dragen tevens bij aan een geleidelijke overgang tussen binnen/ buiten. Daarnaast kan bij minder weer het terras als overdekte buitenruimte gebruikt worden.
Multifunctioneel gebruik
Het paviljoen kan functioneren als één grote horecagelegenheid met meerdere keuken concepten, maar kan ook opgesplitst worden
waardoor meerdere evenementen gelijktijdig plaats kunnen vinden. Het restaurant en de multifunctionele ruimte I hebben dan hun eigen bar, keuken, toiletgroep, garderobe en dakterras. De multifunctionele ruimte II heeft ook een eigen bar en kan indien nodig gebruik maken van keuken II.
Materialisatie
De hoofddraagconstructie bestaat uit stalen kolommen en liggers, hiertussen zijn de houten vloer- en dakbalken geplaatst. De houten balken blijven grotendeels in het zicht, wat in combinatie met de houten vloeren een warme uitstraling heeft. De witte onderzijde van de luchtbrug geeft een mooi contrast met het hout, hierdoor blijft de luchtrug leesbaar als autonoom object. Het plafond van de overdekte buitenruimten wordt uitgevoerd in een houten lamellen structuur. De dakrand die overgaat in het hekwerk van het dakterras is uitgevoerd in glasvezeldoek. Dit PTFE gecoate materiaal zit ook op de lamellenrand van de multifunctionele ruimte II. Hierdoor blijft de achterliggende constructie deels zichtbaar. De westgevel is volledig voorzien van glas in antraciet geschilderde houten puien. Hierdoor wordt maximale openheid naar binnen en transparantie richting het water gerealiseerd.